
'Participatory democracy' in French Television Debates: The 2007 
Presidential Election in Context 
 
Sheila Perry, University of Nottingham (UK) 
sheila.perry@nottingham.ac.uk 
 
 
Introduction 
 
The presidential election is the high point of the French electoral calendar and as 
such attracts considerable scrutiny and analysis.  The main focus of studies in 
the field is on the conduct of the campaign by candidates and their advisors (for 
example, in the case of 2007, Gerstlé 2006; Maarek 2009), including their use of 
different media outlets, and coverage of the campaign by various media (e.g. 
Guibert 2007; Kuhn, 2007; Bousquet 2009).  The presence of a female 
candidate who, for the first time since such elections began in 1965, stood a 
chance of winning, led to the focus on gender in the 2007 campaign (for 
example Larrivée 2007, Coulomb-Gully 2008).  The other main area for analysis 
is voter behaviour, covered extensively by the group CEVIPOF at Sciences-Po 
(see, for example, Perrineau 2007 and 2008).  The study in this article 
constitutes the early stages of a larger, joint project,i which consists of an in-
depth analysis of a corpus of televised debates broadcast during the 2007 
campaign.  The project is distinctive from other studies of the election in its 
focus on the participation of the viewing public in such debates, rather than 
analyses of candidates' or their spokespersons' performance.  As such it is filling 
a gap in the literature on French presidential election campaigns in particular, 
and the analysis of the role of the media in politics more generally. 
 
The number of televised debate programmes with public participation as the 
dominant feature of the programme format was in fact one of the salient 
features of the 2007 presidential election campaign.ii  The two main terrestrial 
channels, the privately-owned TF1 and the leading public sector channel France 
2 (F2), both staged question-and-answer sessions between candidates and a 
massive studio audience seated in a semi-circle evocative of the National 
Assembly, precisely 100 members of the public in the case of TF1's J'ai une 
question à vous poser and around that number for F2's A vous de juger.iii  The 
latter also included interventions from the viewing public via webcam and the 
telephone.  Meanwhile, the regional channel France 3 (F3) and the educational 
channel France 5 (F5), both in the public sector, broadcast their own take on 
public participation in the programmes Français, votez pour moi and Etats 
Généraux respectively.  In the former case, the studio audience remained silent, 
but the set comprised of a panel of four members of the public, seated opposite 
a similar number of candidates or their spokespersons, with whom they debated 
on themes of the panellists' own choosing.  This was supplemented by a video-
link with regional stations of the network, where a central spokesperson 
surrounded by a group of people likewise presented a particular theme to be put 
to the politicians for a policy solution.  Pre-recorded documentaries, featuring 
the panellists in the studio, the regional spokespersons or other members of the 
general public, fleshed out the themes with specific case studies from the 
various regions.  As for F5, a smaller-scale rectangular set was the site for a 
small audience of young people, among whom were seated up to four members 
of the public (usually recruited through voluntary organisations or trades unions) 



who put questions to the political guests.  All three public channels included in 
their programmes questions put via the Internet and relayed by the journalists 
conducting the proceedings. Varied in both their spatial and temporal 
organisation, these programmes shared certain common features: each was the 
flagship programme for its channel in the presidential debate, and each required 
the candidates or their spokespersons to confront and respond to members of 
the public who were present on the set or speaking through external links 
(webcam, internet and the telephone). 
 
The notion of 'participatory democracy' which each of these formats staged in 
different ways was forefronted in each case in the programme title and in the 
channels' promotional literature (TV magazines and channel websites).  Almost 
invariably, public participation was characterised as an unprecedented 
phenomenon.  This may not appear surprising in the case of channels engaging 
in marketing their product, where clearly newness and originality are seen as 
attractive features designed to tempt otherwise uninterested viewers, or indeed 
on the part of journalists, similarly looking for an interesting angle (see, for 
example, Garrigos and Roberts, 2007).  However, it was also described in similar 
terms by commentators such as the academic Christian Delporte, author of a 
history of French political communication (Delporte, 2007), who claimed in a 
press interview (Séry, 2007) that public participation in such debates was rare, 
existing in only a few isolated cases before 2007.  Both the anthropologist Marc 
Abélès and the sociologist Sébastien Rouquette attributed the origins of this type 
of debate to the programme Chirac face aux jeunes broadcast by TF1 during the 
2005 referendum on the European Constitution (Garrigos 2007; Kerviel and Séry 
2006), as did Télérama's Lucas Armati (2007). The purpose of this article is to 
examine these assertions critically, to establish to what extent and in what 
precise sense they are true, and to provide an alternative evaluation of and 
explanation for the 2007 phenomenon. 
 
 
An unprecedented phenomenon? 
 
Participation of the public in political debates broadcast on television was 
certainly not unprecedented in 2007, nor can it be said to have started in 2005. 
The practice goes back as far as the 1970s, when political debate programmes of 
any kind were still in their infancy on French television. Indeed, the 2005 
programme cited as the inspiration for the 2007 phenomenon, with an 
incumbent president using this medium in order to bolster his policies and 
presidency, had its own precedent in Giscard's appearance in a special edition of 
Les Dossiers de l'écran broadcast on 1 February 1977, entitled La France à 
l'Elysée.  Although unprecedented for a president to engage in such a dialogue 
(Michel 2005), this was still not the first political programme to involve members 
of the public: A Armes égales (broadcast on the first channel from 17 February 
1970 – 28 March 1973), followed by Les Trois Vérités (27 June 1973 – 24 July 
1974), featured members of the public who put questions to two politicians 
engaging in a head-to-head debate. In many respects, A Armes égales set 
certain precedents which have featured in subsequent programmes, including in 
2007.  The first of these is the cooption of the polling agency SOFRES to select 
the participants. This recourse to professionals experienced in selecting 
representative samples of the population at large transforms the representative 
function of the studio participants, and legitimizes their role, raising it above that 



of individuals speaking only for themselves.  TF1 has continued its relationship 
with this agency (now TNT-SOFRES) since the channel's privatisation in 1987, 
and used it to select the audience for J'ai une question à vous poser in 2007.  
Calling on a company external to the broadcaster suggests that the channel is 
impartial, since it has entrusted the selection process to those deemed expert in 
the field, using a rigorous, supposedly 'scientific' and hence non-partisan 
procedure.iv 
 
In spite of this continuity in having recourse to La SOFRES, the presentation of 
the participants was markedly different in the 1970s than in 2007.  In A Armes 
égales the participating public was split into three panels, each representing a 
different age group, referred to as 'generations', and defined in relation to the 
Second World War.  The general public was thus seen through the prism of 
recent French history, characterized as experienced differently by particular 
cohorts, but presented as a collective experience within each generation.  In J'ai 
une question à vous poser, on the other hand, participants intervened as 
individuals (signalled in the first-person singular pronoun in the title), there 
being no spatial or temporal grouping of participants according to age (though 
there was spasmodic grouping of individuals along thematic lines, when the 
programme's presenter, Patrick Poivre d'Arvor, called for questions dealing with 
similar issues such as unemployment or discrimination to be taken in rapid 
succession before the politician was given an opportunity to reply).  These 
organisational differences reflect a similarity of approach on a different level, 
however, as in both cases the channel was presenting a modern image of itself, 
in touch with the problems of the day.  A Armes égales reflected a post-May 68 
perspective which, with the advent of new freedoms for young people, was 
perceived to be a source of 'conflict of generations': collective experience was 
deemed to be shared within generations, but not across them.  The 2007 
programme, which for each speaking participant presented an on-screen profile 
detailing name, age, profession, geographic location, marital status and number 
of children, was more in keeping with the postmodern notion of fluctuating, 
mosaic identities.v   
 
The second element of A Armes égales which persisted in subsequent 
programmes was the notion that politicians are ultimately accountable to the 
voting public and so ordinary people constituted a challenge which politicians 
had to meet, and which they mishandled at their peril. In the 1970s' 
programme, each of the two political guests who featured in each programme 
made a film of their own creation on the theme under discussion.  Neither 
politician had any prior knowledge of the other's film, to which they had to react 
immediately on viewing.  The panellists, however, saw the two films two hours 
in advance of the broadcast, giving the latter the advantage of preparation and 
collaboration.  This differential is intended in part to overcome the difficulties 
presented by involving potentially inexperienced public speakers to face the 
cameras, but it is also part of the parcours du combattant that a French 
televised debate programme is designed to be for the politician.  The makers of 
J'ai une question à vous poser claimed a similar imbalance between a well-
prepared general public and the supposedly vulnerable politician, deprived of 
any prior knowledge of the questions which would be put (Services France et 
Médias 2007; Armati 2007: 68): 'Bien sûr, les questions sont libres et ce sera un 
exercice à haut risque,' said Etienne Mougeotte, vice-president of TF1 (in 
Garrogos and Roberts 2007).  The controversy surrounding the idea that the 



questions might be 'leaked' in advance (it was discussed widely by both the 
national and regional press on the programme's launchvi) begs the question of 
agenda-setting and 'authorship' of campaign themes, and it is difficult to 
imagine that experienced politicians (or journalists) could not anticipate the 
general tenor of questions likely to be raised.  Nevertheless, the potential 
scandal this represented is a legacy of the days when televised political debate 
was pre-prepared by journalists in consultation with the politicians they were to 
interview, and nothing was left to chance.  The insistence that the politician 
enters the arena ignorant of his or her interlocutors' questions is intended to 
signal that the programme makers are on the side of the sovereign people, and 
not in cahoots with the politician: it is a symbol of democratic accountability. 
 
Unlike TF1's J'ai une question à vous poser, which relied exclusively on the 
studio audience for interaction between politician and voting public, the other 
three channels also used state-of-the art technology to enable the viewing public 
to participate in the debate.  Webcam, used by F2 for A vous de juger, was 
totally new in 2007, the technology having only recently been developed and 
even more recently accessible to the general public – indeed, one webcam 
participant took part in a number of programmes, testimony no doubt to the 
paucity of people who could then exploit this medium and who were also 
interested in and willing to participate in programmes of this nature.  All three 
public channels relayed questions put by email.  F2 also used the telephone, and 
F3 video link-up.  With the sole exception of webcam, all of these technologies 
have been used in French political programmes before, and webcam can be seen 
as a modern version of video links. The telephone featured for the first time in a 
political debate programme in the long-running L'Heure de vérité on Antenne 2 / 
France 2 (20 May 1982 – 25 June 1995),vii which in 1985 also introduced the 
precursor to the Internet, Minitel, for its infamous instantaneous opinion polls 
whereby members of the 'public' (in fact a panel of 250, then 500, households) 
passed judgement on the politician's performance while the programme was in 
progress.  In the same year, FR3 (later to become France 3), flirted briefly with 
the 'worm', an on-screen dynamic graph measuring second-by-second 
evaluations of the politician by members of a panel seated in an adjacent room 
during the broadcast of Face à la Trois.viii  Le Monde en face (TF1, 17 Sep 1987 – 
17 March 1988) used video link-up to create a one-to-one exchange with 
individuals.  The screen was so large that after an initial shot showing the 
transition from studio interview to video-link, the filmed interlocutor appeared to 
be side by side with the politician, as though the latter had been suddenly 
transported from the studio to the person's home or office.  This contrasts with 
the use made of external links on F3's Français, votez pour moi in 2007, where 
there was no attempt to mask the technology used to create the link.  On the 
contrary, here the emphasis was on the multiplicity of such links, with six or 
more regions shown simultaneously on a single screen, forefronting the role 
played by the regional network in covering the six corners of the Hexagon.  A 
similar effect was produced in 1995 in F2's La France en direct, but this time 
across the whole series of programmes, rather than in each edition.  Cameras 
were taken to bistros in a different town for each programme, so that over the 
series the video link-up constituted a 'tour de France', each locality bringing 
forward a theme presented as specific to the region.  In 2007 each region had a 
single spokesperson, surrounded by a silent group signifying the speaker's 
representative status; in 1995 a number of interlocutors in each locality voiced 
their particular concerns. In both cases, the local / regional link was used to 



construct the national population, in mosaic fashion. This contrasts with the 
individualistic approach taken by TF1. 
 
In short, what can be concluded from this survey is that far from representing 
an unprecedented phenomenon, a break with past practice, the programmes 
broadcast in 2007 were building on the traditions of previous political discussion 
programmes.  Not only was it inaccurate to say that prior to this election public 
participation had not previously featured in televised political debate in France, 
or that it only featured in rare, isolated, cases, the notion of a departure from 
past practice is erroneous even in the more restricted field of programmes 
broadcast during a presidential election campaign.  Le Monde en face and La 
France en direct, for example, were devised for the 1988 and 1995 presidential 
election respectively.  Indeed, there were some elements of public 
representation – the use of opinion polls, vox pop or 'micro-trottoir' – which 
featured in earlier programmes but were not exploited in 2007.  The only 
unprecedented element was the use of webcam, which, although a 
technologically more advanced version of video-link, was, as yet, inferior to its 
predecessor in the quality of image and sound it produced.  Recourse to this 
visually inferior form of mediation was less costly for channels than video-link, 
both in staffing and hardware, and gave them a more modern image.  It also 
added yet another means of involving the general public, the diversity of such 
techniques itself symbolising the breadth of consultation of the public at large. 
 
Where the programmes of 2007 were innovative, was in the specific programme 
design around the notion of public participation.  Each programme produced its 
own unique style, with the effect that even TF1 and F2, which both opted for the 
large, arena-style semi-circle, adopted quite different forms of interaction: the 
first consisting of a maximum number of short question-and-answer sessions 
between individuals and politician, with a minimum of response to the answers 
provided and minimum journalist intervention; the second with lengthy 
exchanges between fewer participants and extensive journalist mediation, 
including a straight journalist-politician interview at the start of each 
programme.  In this sense, while creating new programmes, the producers were 
acting entirely in line with previous practice, which has always been inventive in 
the range of types of intervention deployed and in the specific combination of 
different kinds of means at their disposal.  In short, innovation in this area has 
long been a classic staple of political programme design in France, producing the 
notion of the agora, consultation on a vast scale, through a multiplicity of modes 
of interaction (see Perry 1998). 
 
 
Significance of the 2007 phenomenon 
 
What was unprecedented in 2007 was the fact that all the channels producing 
programmes for the presidential election adopted this format and that in each 
case the majority – and in the case of TF1, all – of the airtime was dedicated to 
politician-public interaction.  It was the scale of the phenomenon which was 
new, rather than public participation per se.  This ubiquity created a sense that 
the election campaign as a whole was being built around greater democratic 
accountability, creating the impression that 'the voice of the people' stood a 
greater chance of being heard.  This in turn shifted the symbolic significance of 
these programmes, which, instead of being peripheral to the election campaign, 



watched by only a small proportion of the voting public, became a central 
feature of it, contributing to and engaging in renewed enthusiasm for political 
debate and the significance of the election for the future of France. 
 
This, of course, had been the programme-makers' aim, but it is difficult to 
imagine arch rivals TF1 and F2 cooperating to bring it about.  If it emerged as a 
result of copycat programming (all too prevalent in contemporary media 
competition), one still needs to explain why channels saw public participation as 
a winning formula worthy of emulation, or why the public sector would adopt it 
as a central feature of programmes on all its channels.  It is to the immediate 
context that we have to turn to explain this upsurge. 
 
The channels advertised this programme format so as to restore their tarnished 
reputation in a context of political crisis in which they were perceived to have 
been complicit with a discredited political class.  The public's disaffection with 
institutional politics manifested itself in increasing abstention rates for all types 
of elections in France from the late 1980s onwards: all previous abstention 
records were broken, some more than once, culminating in a record low turnout 
in the first round of the presidential election of 2002, which, allied with voting 
for marginal candidates, resulted in the extremist Jean-Marie Le Pen defeating 
Prime Minister Lionel Jospin in the bid to get through to the second round.  
Media professionals were blamed by demonstrators for their role in all of these 
developments: their connivance with politicians through the Parisian microcosm, 
resulting in their inability to call politicians to account in defence of ordinary 
people, whose lives they understood no better than did the politicians they 
interviewed; their responsibility in Le Pen's success due to an agenda all too 
preoccupied with his chosen theme of insecurity; their assumption that the 2002 
election was a foregone conclusion, resulting in little effort to engage viewers in 
debate (see Kuhn 2005; Moores 2005; Terral 2004).   
 
The aim was therefore to show in clear, unambiguous terms, that television was 
on the side of the voting public – hence viewers – and not that of the discredited 
political class.  Since television journalists had apparently failed to exercise their 
role as representatives of the people by proxy, what better way to restore their 
reputation than to allow the public to intervene directly on their own behalf?  
'Les gens en ont assez du bocal dans lequel nagent journalistes et politiques' 
explained F2 presenter Arlette Chabot to the press (Garrigos and Roberts 2007).  
This new, modest approach was symbolised on TF1 by its star political journalist 
Patrick Poivre d'Arvor, reduced to the role of mediator or 'chef d'orchestre' 

(Robert Namias, in Bernard 2007), a spectator at a tennis match 
(Schneidermann 2007) or, as expressed in less flattering terms by journalists for 
Libération (making a play on the usual abbreviation of his name to PPDA), 
'Passe-plat d'Arvor' (Garrigos and Roberts 2007). Political journalists, like 
politicians, were coming down from their pedestal before the 'sovereign people'.  
Secondly, it was important to construct 2007 as the antithesis of 2002, as the 
antidote to that election, or as the 'anti-21 avril' as it was put in terms 
reminiscent of the 2001 terrorist attack on New York: like 9/11, 'le 21 avril' had 
become an iconic date for which no year needed to be given, signalling a 
national disaster.  Channels aimed to differentiate 2007 from 2002 in both 
nature and number.  Public participation had featured in presidential election 
programmes in 1988 and 1995, but not in 2002: its introduction in 2007 made 
2002 the exception.  Whereas a plethora of programmes had been devised 



specially for the 1995 election,ix there was a marked dip in 2002, with TF1 taking 
little interest in the election, and F2 broadcasting standard journalist-politician 
interviews bearing the straightforward title Elections 2002.x  In 2007, all 
channels, public and private, sought to obliterate the memory of failures in 2002 
with a new look, and with programmes in prime time.  Television's engagement 
with the democratic process was promoted with new programme formats 
designed especially for the occasion.xi  'Participatory democracy', a form of direct 
rather than representative democracy, was a theme of Ségolène Royal's 
candidacy and had grown out of the debate over gender parity in politics and the 
need to respond to the political crisis by greater attentiveness to people's 
desires: the media were also jumping on this fashionable bandwagon in a move 
designed to flatter the viewing public with a renewed sense of their own 
importance. 
 
In addition to this political context, the media context also had a part to play in 
this development.  Following criticism of media representations of ethnic 
minorities by pressure groups,xii the regulatory body, the CSA, inscribed a better 
representation of the diversity of the French population in the schedule of 
obligations (cahiers des charges) of first the private, then the public channels.  
The CSA was formally given responsibility for overseeing the promotion of 
diversity in broadcasting (to be interpreted in the broadest of terms, not purely 
ethnic) by the law on Equal Opportunities of 31 March 2006, under the auspices 
of the junior minister Azouz Begag.  Public participation in programmes provided 
an opportunity for channels to fulfil this new mission quickly and at little cost: 
the diversity of people was symbolised by the diversity of their forms of 
participation.  Staging members of the electorate also made it easier to attract 
audiences than with 'hard' politics, and was in line with contemporary trends in 
television and other media (the development of what in France is called la 
peopolisation de la politique), where, in line with celebrity culture, the focus is 
on emotional and dramatic confrontation of personalities, rather than on policy, 
on individual personal narratives, with a blurring of the boundaries between the 
public and the private.xiii  Finally, competition from the Web, which is eminently 
interactive, free from CSA regulation,xiv and where taboos could be broken, 
made television a traditional and somewhat outmoded medium.  A poll 
conducted by the agency CSAxv for Radio France in October 2006 showed that 
83% of the population continued to use TV as their main source of information 
for the presidential election, compared with 43% for the print media, 34% for 
radio and only 15% for the Internet (Services France et Médias 2007).  
However, it is qualitatively rather than quantitatively that the Internet was 
becoming a serious rival, in the nature of the debate it can offer.  Not only does 
it escape the constraints of broadcasting, it provides an interactive forum in 
which members of the electorate can speak to each other, without either 
politicians or journalists as intermediaries, but in a public space to which 
politicians may or may not respond.  The shift is important: politicians have to 
'tune in' to the electorate, rather than the other way round.  In this context, 
being interactive became an essential element if television wished to be seen to 
move with the times and able to renew itself to meet new media competition.  
Integrating webcam into television programmes was another way of harnessing 
the new media in the service of television.  In addition, the interaction between 
public and politicians was carried on beyond the programmes on the channels' 
websites and blogs of subsequent days, giving the public the final word, and the 
opportunity to debate among themselves. 



 
 
Conclusion 
 
It is clear from this analysis that public participation in political debate 
programmes was not in itself a new phenomenon, neither within political 
television in general nor, more specifically, in television output during 
presidential elections.  However, the scale on which it was deployed in 2007, 
involving almost all terrestrial channels in prime-time television,xvi produced 
something of magnified symbolic significance, constructing the 2007 election as 
more responsive to people's needs, and hence more democratic, providing 
greater legitimacy to television as a forum for public debate.  It took shape in 
the context of a very specific, post-2002 electoral and media context, with a 
desire to construct the 2007 election as an 'anti-21 avril [2002]'.  This symbolic 
rupture was in symbiosis with the specific characteristics of the 2007 election, in 
which there was a new generation of candidates: neither of the front runners 
had been a presidential candidate before and, for the first time in eight elections 
(since the introduction of the election of the president by universal suffrage in 
1962), neither the outgoing president nor a former or outgoing prime minister 
was standing for re-election. All three major contenders in the first-round 
claimed to be attempting to re-shape politics;xvii in this, they were not only 
seeking to differentiate themselves from each other, in the manner necessary in 
all modern political communication, but were also attempting to steal Le Pen's 
clothes as an anti-establishment candidate, by promising to break the mould of 
French politics.  With these programmes, television was also seeking to be an 
anti-establishment medium, on the side of the electorate rather than in the 
pockets of the political class, providing a forum for the sovereign people from 
which it hoped to gain its legitimacy.  Compared to 2002, there was greater 
investment in programmes for the presidential election overall, and, within the 
programmes on offer, a greater profusion of styles, thanks to the varying forms 
of public participation deployed.  Public participation was key to this renewal. 
 
In terms of audience ratings, this move proved a great success.  For example, 
J'ai une question à vous poser with Ségolène Royal (19 February 2007) totalled 
8.9 million viewers, beating all records for fifteen years according to Michel 
Abescat, writing for Télérama (Abescat 2007).xviii  This led to the charge that the 
participants were simply 'de la viande à Audimat' (Marcelle 2007), exploited in 
the name of commercial television in its ratings war with its rivals.  It is clear 
that this was indeed TF1's ambition in devising its programme: the channel's 
editors chose the format in the light of the commercial success of the  
programme broadcast during the 2005 referendum on the European 
Constitution, Chirac face aux jeunes, which enjoyed 7.4 million viewers (Armati 
2007: 69).  But one should beware of falling into the trap of the 'intentional 
fallacy': just because TF1 (or indeed any channel) cynically devised a 
programme to maximise its audience share, it does not automatically follow that 
this was the only purpose it served.  Programmes, like works of art, take on a 
life of their own both in the making and in the interpretations to which they give 
rise when broadcast.  Participating members of the public do not always 
respectfully keep to the rules imposed, or carry out the roles ascribed to them 
once the programme begins, and neither do the politicians.  In addition, in all 
cases a programme gives rise to extensive commentary in which competing 
factions fight to impose their interpretation of the event.  The truth of this is 



illustrated, paradoxically, by the fact that the charge of exploitation was made: 
where channels sought to regain political legitimacy as impartial mediators 
between citizens and their prospective leaders, their efforts were interpreted as 
cynical commercialism.  Furthermore, the diversity of modes of public interaction 
deployed in 2007 should make us circumspect in making any generalisations 
about the programmes broadcast: for example the charge that this signified a 
dereliction of duty on the part of political journalists who left a less well-qualified 
public to do their work for them (Marc Abélès in Garrigos 2007, Schneidermann 
2007) was vehemently countered by both Arlette Chabot (in Armati 2007: 69) 
and Paul Amar (in Kerviel and Séry 2006), both of whom took a considerably 
more active role in the debate in their respective programmes (A vous de juger, 
F2 and Etats Généraux, F5) than did Patrick Poivre d'Arvor on TF1's J'ai une 
question à vous poser.  The contribution of these programmes to democratic 
debate can only be evaluated with extensive study both of the programmes 
themselves and of their public and private reception.   
 
Audience ratings, and the readiness of people to take part in these programmes, 
suggest that the channels did, indeed, tap into a popular trend in adopting this 
participatory format.  This adds a certain irony to the outcome of the election.  
For, as Philippe Maarek has rightly commented, the election of Nicolas Sarkozy, 
with his emphasis on a programme of action, in preference to Ségolène Royal 
and her promise to listen to what citizens wanted, might be interpreted as 'la 
victoire de la démocratie représentative sur la démocratie participative' (2009: 
15).  In other words, one might conclude that while a number French citizens 
may well have been keen to play a decisive role in agenda setting, in challenging 
politicians to tackle issues they deemed important, in making them aware of the 
impact of policy – or lack of it – on their daily lives, while millions of others were 
keen to watch this spectacle of accountability, nevertheless a majority of voters 
did not wish to take the decisions in the politicians' place.  The prevailing notion 
of leadership – at least as it applies to the Head of State – remained intact, and 
a majority of voters appeared to see their engagement in this type of debate as 
part of, but not a substitute for, representative democracy. 
 
 
References 
 
Abescat, Michel (2007) 'Et moi, et moi, et moi.  Les émissions politiques 

transforment les citoyens en clients', Télérama, 7 mars. 
Armati, Lucas (2007) 'L'avis de mon voisin', Télérama, 31 janvier: 68-9. 
Bernard, Vanessa (2007) 'Interview avec Robert Namias', www.tf1.fr, accessed 

12 February 2007. 
Bigot, Christophe (ed.) (2007) Médias et vie privée, Problèmes politiques et 

sociaux 940, septembre. 
Bousquet, Franck (2009) 'La net-campagne de 2007 : entre mobilisation et 

participation', pp.105-119 in P. Maarek (ed.) La Communication politique 
de la présidentielle de 2007.  Paris: L'Harmattan. 

Champagne, Patrick (1990) Faire l'opinion, le nouveau jeu politique. Paris: 
Minuit. 

Coulomb-Gully, Marlène (2008) 'La campagne présidentielle de 2007 au prisme 
du genre' Journée d'études des équipes de Lyon 2 et Lyon 3 (ELICO), 
Toulouse 3 (LERASS) et Paris 12 (CEDITEC), 14 févriers.  A paraître dans 



Mots. Les langages du politique, 'Présidentielles 2007: Scènes de genre', 
juin 2009. 

Dakhlia, Jamil (2008) Politique people. Rosny: Bréal Editions. 
Delporte, Christian (2007) La France dans les yeux. Une histoire de la 

communication politique de 1930 à nos jours. Paris: Flammarion. 
Estier, Claude (1995), De Mitterrand à Jospin. Trente ans de campagnes 

présidentielles. Paris: Stock. 
Garrigos, Raphaël (2007) 'Interview avec Marc Abélès : « C'est la démocratie 

des petits moi, je… »', Libération, 20 février. 
Garrigos, Raphaël and Isabelle Roberts (2007) 'L'important, c'est de participer', 

Libération, 3 février. 
Gerstlé, Jacques (2006) 'Les campagnes présidentielles 1965-2007 : de M. X à 

Mme Royal', Pouvoirs 119, La Démocratie sous contrôle médiatique: 29-
40. 

Guibert, Philippe (2007) La Téléprésidente. Paris: Plon/Fondation Jean-Jaurès. 
Gurrey, Béatrice (2005) 'TNS-SOFRES a modifié son panel afin de réduire la 

proportion de chômeurs', Le Monde, 13 avril. 
Kerviel, Sylvie and Macha Séry (2006) 'Les débats, côté coulisses', Le Monde TV 

et radio, 29-30 octobre. 
Kuhn, Raymond (2005) '"Be Very Afraid." Television and l'insécurité in the 2002 

French Presidential Election', European Journal of Communication, 20 (2): 
181-198. 

Kuhn, Raymond (2007) 'The French Presidential and Parliamentary Elections 
2007', Représentations 43 (4): 323-336. 

Larrivée, Pierre (2007) 'Women, Power and the Media', One-day Conference at 
the University of Aston, 15 September.  Proceedings to be published in 
the Journal of Pragmatics, forthcoming. 

Maarek, Philippe (ed.) (2009) La Communication politique de la présidentielle de 
2007.  Paris: L'Harmattan. 

Marcelle, Pierre (2007) 'Quels sales types, les gens !', Libération, 20 février. 
Meynaud, Hélène and Denis Duclos (1985) Les sondages d'opinion, Paris: 

Editions de la Découverte. 
Moores, Pamela M. (2005) 'The Media Prism and Reflections on insécurité', 

Modern and Contemporary France 13 (4): 405-419. 
Michel, Franck (2005) 'Breaking the Gaullian Mould: Valéry Giscard d'Estaing and 

the Modernisation of French Presidential Communication', Modern and 
Contemporary France, 13 (3): 291-306. 

Neveu, Erik (2005) 'Politicians without Politics, A Polity without Citizens: The 
Politics of the Chat Show in Contemporary France', Modern and 
Contemporary France 13 (3), August: 323-335. 

Perrineau, Pascal (ed.) (2007) Atlas électoral : qui vote quoi, où, comment ? 
Paris: Presses de Sciences-Po. 

Perrineau, Pascal (ed.) (2008) Le Vote de rupture : les élections présidentielle et 
législatives d'avril-juin 2007.  Paris: Presses de Sciences-Po. 

Perry, Sheila (1998) 'Thirty Years of French Political Television', Historical 
Journal of Film, Radio and Television, 18 (2): 213-229. 

Perry, Sheila (1999a), 'La France en direct comme arène démocratique' pp.27-
47 in Groupe Saint Cloud, L'Image candidate. Discours à l'élection 
présidentielle de 1995. Paris: L'Harmattan. 

Perry, Sheila (1999b) 'Televised Political Debate: The Legacy of the 1995 
Presidential Election', pp.109-120 in S. Perry and P. M. Moores (eds) 
Media Developments and Cultural Change. Working Papers of the 



Northern Media Research Group (NMRG), Newcastle upon Tyne: University 
of Northumbria at Newcastle. 

Schneidermann, Daniel (2007) 'Des medias sans journalisme', Libération, 
2 mars. 

Services France et Médias (2007) 'Présidentielle. Des panels de Français 
remplacent les journalistes dans les émissions de débat politique', Le 
Monde, 6 février. 

Séry, Macha (2007) 'Interview avec Christian Delporte : « Les candidats doivent 
prendre en compte une multitude de publics »', Le Monde, 1-2 avril. 

Terral, Julien (2004) L'Insécurité au Journal Télévisé. La campagne présidentielle 
de 2002. Paris: L'Harmattan. 

 
 
Notes 
                                       
i Conducted in partnership with Maggie Allison, of the University of Bradford (UK). 

ii The second was the rise in use of the Internet, discussed below. 

iii In each case the number of people who put questions to the political guests was 
considerably smaller than those present: up to 50 for TF1 and around 12 for F2. 

iv This functions purely on the symbolic plane, since, even if one accepts the notion of 
‘public opinion’ deconstructed by Patrick Champagne (1990), a studio panel is 
statistically too insignificant to be representative, the margin of error – plus or minus 3% 
for a sample of 1,000 – doubling each time the sample size is divided by four (Meynaud 
and Duclos 1985). 

v Interestingly, Robert Namias, Deputy Editor of News and Current Affairs at TF1, 
justified the choice of programme format in 2007 on the grounds of a ‘generational 
turning point’ reminiscent of the 1970s’ perspective (in Bernard 2007).  He was clearly 
trying to present the channel and its programme as modern and forward-looking. 

vi The suspicion that TF1 might be cheating was heightened by the fact that none other 
than Jacques Chirac had been caught out in a programme designed for him by TF1 
during the campaign for the referendum on the European constitution: the president 
failed to anticipate the questions put to him by the young people who composed the 
audience, and his ‘non-gaullian’ ‘je ne vous comprends pas’ cost him – and the ‘yes’ 
campaign – very dearly.  To compound the issue, this failure occurred in spite of the fact 
that press reports (e.g. Gurrey 2005) revealed that on this occasion, TNS-SOFRES had 
engineered a supposedly more favourable audience for Chirac by extending the 
traditional age-group designated as ‘les jeunes’ to include those aged 25 – 30, on the 
grounds that the under-25s consisted of a disproportionately large body of unemployed 
people, thought likely to ‘skew’ the line of questioning, and that this would reflect badly 
on the president.  Given Nicolas Sarkozy’s personal links with the channel, it was 
suspected the programme makers would do all in their power to protect him from a 
political error such as that committed by Chirac. 

vii Telephones had been used in the 1960s by Faire face (10 June 1960 – 9 February 
1962), and the television history programme, Les Dossiers de l’écran (6 April 1967 – 
3 September 1991). 

viii Claude Estier claims that he discovered a plot to use a ‘worm’ for the 1995 second-
round presidential election debate between Lionel Jospin and Jacques Chirac, but 
managed to stop it (1995: 320). 



                                                                                                                       
ix This resulted in there being a programme every day except Fridays, and four on 
Sundays.  For details, see Perry (1999a and 1999b). 

x Olivier Mazerolle and Gérard Leclerc questioned candidates and their spokespersons 
around a triangular table, against a background of night sky and passing traffic through 
a picture window. 

xi Although some programmes, such as A vous de juger (F2) and Etats Généraux (F5), 
pre-existed the election campaign, they were redesigned for the campaign period. 

xii For example, the Collectif Egalité, led by Calixthe Beyala (demanding quotas in 1999), 
or the Club Averroès (presided over by Amirouche Laïdi). 

xiii A trend in which the ‘revelation’ of President Mitterrand’s daughter Mazarine was an 
important historical moment, as Sue Collard’s article in this journal testifies.  See also 
Bigot 2007, Dakhlia 2008.  Within television, this has manifested itself in the tendency 
for politicians to participate more frequently in chat shows: see Neveu 2005. 

xiv The CSA (Conseil supérieur de l’audiovisuel) regulates the allocation of airtime to 
electoral candidates and their spokespersons. 

xv To be distinguished from the regulatory body (see previous note), the polling institute 
CSA is headed by the academic Roland Cayrol. 

xvi The exceptions were M6 and Arte, with a combined market share of less than 15%. 

xvii Nicolas Sarkozy proposed a ‘rupture’ from previous practice (including that of the 
government in which he had served) based on decisive action; Ségolène Royal promised 
a new, more participatory form of democracy; François Bayrou promised a ‘third way’ in 
which the bipolar opposition between Left and Right was cast as outmoded. 

xviii He was, presumably, ignoring the head-to-head debate between the two rounds, 
which, even in the ‘lean’ year of 1995, totalled 16 million. 


